Benhinneinflammation – Smärta i underbenet – Massage i Göteborg

Har du eller någon du känner smärta i underbenen vid fysisk aktivitet? Har du nyligen börjat träna igen och upplever smärta i varje steg på framsidan av underbenet? Då är det mycket möjligt att du har förvärvat Medial Tibial Stress Syndroms (MTSS), eller på svenska – benhinneinflammation. Vad innebär det och vad kan du göra åt det?

Först lite anatomi! I våra underben har vi 2 ben som kallas Tibia och Fibula (Skenbenet och vadbenet på svenska). De ledar båda till fotleden men enbart Tibia ledar mot knäleden. Kring underbenet har vi en uppsjö av muskler på både framsidan och baksidan. De som är på baksidan böjer främst i knät och sträcker i fotleden samt skapar en pronation i foten, tvärtom gäller för för framsidan när det kommer till en böjning i fotleden samt en supination. Även musklerna på utsidan av underbenet svarar för en pronation. Musklerna fäster oftast in i benet men ibland i den hinna som finns mellan underbenets ben som en stötdämpare och kallas för syndesmos.

Benhinneinflammation är precis vad det låter som – en inflammation i hinnan kring benet. Det verkar uppkomma när hinnan (där musklerna fäster in) blir mekaniskt överstimulerad under en kortare intensiv period eller en längre utmattande period. När hinnan blir överstimulerad så kommer små mikroskador uppstå som kroppen försöker läka genom en inflammation och det är inflammationen i sig som genererar smärtan då kroppen behöver tid att återhämta sig. Inflammationen bryter först ner det trasiga och gör sig av med allt som är negativt för vävnaden och bygger sedan upp området ännu starkare. Fortsätter man att slita på benhinnan hinner aldrig kroppen läka och då fortsätter smärtan och det tar längre tid att återhämta sig.

Varför blir det så här och vad kan jag göra åt det?

När det kommer till överbelastningar så handlar det helt enkelt om för mycket belastning och att kroppen måste få anpassa sig efter den stress som den utsätts för. Det betyder att du t. ex bör reducera dina löptid. Spring bara så länge du är smärtfri, när smärtan kommer så slutar du. För var dag som du applicerar det konceptet så kommer kroppen bli bättre på att anpassa sig och du kommer att klara att belasta lite mer och lite längre för varje gång. Det kan vara en utmärkt idé att stärka hela ditt komplex av vadmuskulatur. Sittande tåhävningar, stående tåhävningar, stående tåhävningar med tårna på en handduk (för att stimulera musklerna som får tårna att greppa, peka tårna mot huvudet, peka foten mot huvudet mm.

Massage i Göteborg – JL Behandlingar

En massageterapeut och manuell terapeut har fördjupade kunskaper i sjukdomslära, skadelära, fysiologi, muskelfunktionsdiagnostik. Våra massörer behärskar förutom massage, triggerpunktsbehandling och muskeltöjningar oftast ytterligare behandlingstekniker. En terapeut på JL Behandlingar i Göteborg har minst 2 års universitetsutbildning inom människokroppen och behandling av denna. Det gör att vi kan erbjuda en väldigt hög kvalité på våra behandlingar. Våra terapueter är alla certifierade och innehar försäkring.

Välkommen in till oss på JL Behandlingar för en behandling och rehabilitering anpassad efter just dig! Vi jobbar med manuell terapi som används av kiropraktorer, naprapater, fysioterapeuter, osteopater och manuella terapeuter. Du finner oss i Göteborg där våra massörer och manuella terapeuter även erbjuder massage, idrottsmassage, gravidmassage och företagsmassage. Vi tar emot Benify, Min Friskvård, Actiway och Wellnet. Är du student eller pensionär så har du alltid rabatterad behandling hos oss. Boka massage i Göteborg hos oss på JL!

Läs mer

Boka tid

Välkommen!

%d bloggare gillar detta: